Friday, November 16, 2007

Samhällsomstörtande förnöjsamhet



Jag är så vansinnigt nöjd med mina Ulle-tofflor! Dom är så otroligt sköna, bekväma och varma, de omsluter och kramar foten mjukt. Dom är välgjorda och av god kvalité. Varje gång jag tar på mig dem tänker jag på hur nöjd jag är och hur glad jag är över att ha dem. Dom kommer och hänga med flera år innan jag nött ut dem - precis som de förra. Tänkte på det som jag såg att konstnären Erik Krikortz sagt: "Reklamen dominerar det offentliga rummet, påpekar våra brister och talar om vad vi behöver för att må bra. Vår ekonomi är en ’bristekonomi’ som bygger helt och hållet på otillfredsställelse." Just det. Otillfredsställelse! Hela det västerländska konsumtionssamhället och dess ekonomi bygger på att man inte är nöjd, med det man har. Skulle man vara det så skulle drivkraften saknas att ständigt köpa nytt och konsumera, och man skulle inte få den eftersträvansvärda s k ekonomiska tillväxten. På så sätt är alltså missnöje och frustration inbyggd i, och en förutsättning för, vår samhällsekonomi! Eller?? Och så undrar man varför många mår dåligt. Hemskt. Vägra missnöje - kanske ett sätt att bekämpa konsumtionssamhället?