Sunday, February 11, 2007

Wo-wo-wo-wo-wo

När jag satt och tittade på Abbot & Costello igår kom jag att tänka på The Three Stooges, Curly, Larry och Moe. Dom är egentligen för våldsamma för min smak. Tycker inte det är speciellt kul när folk slår varandra i huvudet, men den här scenen med Curlys tröja skrattade jag åt så tårarna rann. Det typiska för Curly var väl annars alla hans märkliga ljud. Det var när jag var i USA på 80-talet och tillbringade mycket tid framför TVn som jag fick vetskap om The Three Stooges. Bl a såg jag gamla repriser av en tecknad serie från 70-talet som hette Jabberjaw. Huvudpersonen, den vita hajen Jabberjaw, hade samma stil och lät som - fick jag senare veta - Curly. Typ det här "wo-wo-wo-wo-wo-wo. No respect!"när det gick illa för honom, eller när han var nöjd "nyuk-nyuk-nyuk". Fast uttrycket No respect är tydligen hämtat från komikern Rodney Dangerfield. Men är inte det där skrockandet i mungipan som Jim Carrey hade för sig i "Ace Ventura: Pet Detective", också influerat av Curly?

No comments: